Høring om forbud mot nedbygging av myr
Publisert 05.11.2025
Det vises til høring om forslag om forbud mot nedbygging av myr. Skognæringa Kyst SA er enig i forslagsstillers formål om å bevare myrer som karbonlagre, og den funksjon som myrene kan ha for artsmangfoldet. I vår høringsuttalelse fokuserer vi i det videre på hvilke endringer som må gjøres for at forslaget kan fungere etter hensikten, og samtidig ikke legge store hindringer i vegen for næringsdrift i skog og utmark.
Bygging av skogsveg over myr (etter Landbruksvegforskriften)
Moderne vegbygging over myr gjøres uten å åpne eller drenere myr. Det legges vegduk direkte oppå myra, og bærelagsmasser oppå duken. I store deler av de arealene hvor det skal bygges skogsbilveger framover er en avhengig av å krysse smale myrstrekninger for å komme inn til skogressursene på fastmark. Alternativet blir å bygge lange veger rundt på fastmark, med langt større konsekvenser. Konklusjon: Vegbygging over myr ved hjelp av vegduk og påkjøring av bærelagsmasser må fortsatt være lov.
Gravedrift i bratt terreng
Gravedrift er en driftsmetode som bare brukes i bratt og vanskelig terreng. Vi erfarer at det svært sjelden oppstår behov for påvirkning av myr i forbindelse med gravedrifter. Konklusjon: Gravedrifter i bratt terreng bør ikke nevnes spesifikt ifm forbudet.
Hyttebygging, næringsbygg mv. på myr
Skogeiere kan ha større næringsinntekt fra egne utbyggingsprosjekter. Vi støtter intensjonen om at slik utbygging ikke bør skje på myr. Men i noen tilfeller kan alternativet som tvinger seg fram ha større negative konsekvenser på karbonbalanse og artsmangfold, ved nedbygging av skogareal eller jordbruksareal. Departementene foreslår et ekstra strengt krav om «klar overvekt av interesser» for å åpne for nedbygging av myr gjennom reguleringsplaner. Dette innebærer en uthuling av det kommunale sjølstyret. Konklusjon: Kravet for å åpne for nedbygging av myr gjennom reguleringsplaner må modereres.
Definisjon av myr
Skognæringa Kyst mener det vil være flere fordeler med å legge seg på et forbud som avgrenses til myr dypere enn 30 cm. For det første vil dette gi en skarpere og mer etterrettelig og etterprøvbar definisjon av hva som er myr. For det andre vil det også harmonisere regelverket opp mot definisjonen benyttet i forskrift om nydyrking. Det gir en større forutsigbarhet for landbruket sett under ett, særlig også fordi i motsetning til forbudet mot bygging i strandsonen, vil et forbud mot nedbygging av myr plassert i plan- og bygningsloven omfatte betydelig andel av LNF-areal, hvor det i stor utstrekning drives aktivt og igangværende bruk på arealene. Konklusjon: Forbudet må avgrenses til myr dypere enn 30 cm.