Bjørn Arild Gram sikret 15 millioner kroner til skogsatsing

Publisert 22.06.2026

PXL_20250512_150325623
15 millioner kroner som sto i fare for å forsvinne fra skogbrukssatsingen i Revidert nasjonalbudsjett, er nå tilbake på plass. Skognæringa takker Senterpartiet og forhandlingsleder Bjørn Arild Gram for å ha ryddet opp i budsjettglippen.
 
Da finansministeren la fram Arbeiderpartiets forslag til Revidert nasjonalbudsjett (RNB), var bevilgningen til «Verdiskapingstiltak i skog» redusert med 15 millioner kroner sammenlignet med budsjettavtalen fra høsten 2025.
 
Posten i statsbudsjettet er avgjørende for investeringer i skogbrukets infrastruktur, og omfatter blant annet støtte til skogsvegbygging, taubanedrift og utbygging av tømmerkaier. Midlene er en viktig del av arbeidet med å sikre effektiv og bærekraftig utnyttelse av skogressursene.
 
Skognæringa Kyst reagerte på kuttet og gjorde Bjørn Arild Gram oppmerksom på at reduksjonen ville ramme et område som allerede har vært preget av underfinansiering.
 
I den nye budsjettavtalen som ble behandlet 19. juni, ble de 15 millionene hentet tilbake.
 
– Vi er svært fornøyde med at disse midlene nå er tilbake på plass. Skogsvegene, taubanedriften og tømmerkaiene er avgjørende for at vi skal kunne skape verdier av skogen og utvikle en konkurransedyktig skognæring, sier Ole Hartvig Bakke, daglig leder i Skognæringa Kyst SA.
 
Skognæringa Kyst retter samtidig en takk til Senterpartiet og forhandlingsleder Bjørn Arild Gram for at de tok saken videre i budsjettforhandlingene.
 
– Nok en gang viser Senterpartiet at de stiller opp for skognæringa. Dette var en viktig seier for alle som er avhengige av en velfungerende skoginfrastruktur, sier Bakke.